Het RTL Nieuws van 9 september staat aan, de nieuwslezer zegt: ‘Als gevolg van corona stappen we in Nederland steeds vaker over naar online’. Het wordt snel duidelijk dat hij het niet over de vervanging van de post door e-mail heeft. Nee, hij bedoelt dat we steeds vaker online naar theatervoorstellingen, cabaret en concerten kijken.

Een theaterondernemer vertelt over een lezing van een Nederlandse schrijver. Een handvol mensen was erbij, maar 18.000 mensen keken via een livestream via internet mee. Dat aantal stond gelijk aan 26 uitverkochte zalen. De ondernemer heeft een nieuw businessmodel te pakken. Dit is niet het enige voorbeeld. Begin september werd TheaterThuis gelanceerd. Een initiatief van een Hilversums mediabedrijf dat de ambitie heeft om het Netflix van het Nederlandse Theater te worden. Voor een vast bedrag per jaar onbeperkt live en on demand optredens bekijken. Bekende artiesten als Youp van ’t Hek, Theo Maassen, Brigitte Kaandorp en nog vele anderen werken mee aan TheaterThuis. En waarom ook niet? Het publiek krijgt een voorstelling en de artiest zijn gage. De verbeelding is geprikkeld. We hebben geweldige podia in Heiloo. We hebben een groot aantal muziekverenigingen, toneel- en theatergroepen, koren en individuele musici van topklasse. Ook is er een bovengemiddeld aantal liefhebbers van kunst en cultuur in onze gemeente. Dat zijn toch de ingrediënten die nodig zijn om zelf in Heiloo cultuur live/on demand te gaan streamen? Zeker, er zal geïnvesteerd moeten worden in techniek en het zal voor de uitvoerenden een nieuwe ervaring zijn. Maar het is wel mogelijk, zo weten we nu. Wie pakt de handschoen op in Heiloo?

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *