Skip to content

(On)wijs onderwijs

Wie geen schoolgaande kinderen (meer) heeft, zal het misschien niet zijn opgevallen. Maar als deze column verschijnt, heeft een deel van de middelbare scholen haar deuren weer geopend voor een reguliere schoolweek. Belangrijkste datum is 7 juni, want dan moeten alle scholen van minister Slob volledig open zijn voor alle leerlingen.

We zitten er dus nog middenin, dus er valt weinig te zeggen over de negatieve effecten die scholieren op lange termijn door corona gaan ondervinden. Toch durven we wat voorspellingen te doen.

De meeste leerlingen zullen de gemiste ervaringen op school op een andere manier gaan inhalen. Er zal hier en daar – heel spijtig – een buitenlandreis niet zijn doorgegaan, maar dat zal jongeren er niet van weerhouden om alsnog met leeftijdsgenoten eropuit te gaan. Vriendschappen voor het leven ontstaan niet alleen op reis naar Londen of Berlijn, dat kan ook op de camping in Zeeland of Terschelling.

Schermonderwijs is niet meer dan een middel. Wie een online les heeft gadegeslagen, zal beamen dat het absoluut geen vervanging is voor een reguliere les. Klassikale en individuele uitleg is onmisbaar voor een gezond leerproces. Vragen worden dan beantwoord door een mens en niet door een algoritme. Het is daarom ook de hoop dat de scholen zich na ruim een jaar internetonderwijs niet laten verleiden om structureel lessen online aan te bieden. Als het aan de hard- en softwarebedrijven ligt, dan is dat immers de toekomst.

Er ligt ons inziens een schone taak voor ouders en leerlingen om het ‘corona-onderwijs’ kritisch te evalueren.