Wegwijs met tablet

Het sociale isolement waarin thuiszorgcliënten terechtkwamen in maart was schrijnend. “Na het wegvallen van dagbesteding en familiebezoek was de thuiszorg de laatste strohalm. Door de aanscherping van de maatregelen konden wij uiteindelijk alleen nog medisch noodzakelijke zorg verlenen”, zo legt verpleegkundige Mandy Paap uit.

“Ik vond het lastig om cliënten dit slechte nieuws te brengen. Het was noodzakelijk maar diep in ons hart wilden wij dit natuurlijk niet als zorgmedewerker”, aldus Mandy.

De 34-jarige Mandy zit al van jongs af aan in de zorg en sinds zes jaar is zij werkzaam als verpleegkundige bij ViVa! Zorggroep in Heiloo. Naast het bezoeken van cliënten heeft ze een coördinerende taak en houdt ze zich bezig met zorgtechnologieën. Met een team van tien vaste medewerksters ondersteunt zij dagelijks zo’n 50 thuiswonende cliënten in Heiloo.

Beeldzorg voor dagelijks contact
In maart, tijdens de eerste coronagolf, waren zij genoodzaakt de zorg af te schalen. Er werden taken overgenomen door mantelzorgers en ‘De Compaan’ werd ingezet: een tablet speciaal ontworpen voor senioren. Via De Compaan assisteerden de thuiszorgmedewerksters hun cliënten dagelijks met het innemen van medicatie, het checken van de benen en het controleren of het gelukt was met de maaltijd. 

“Nu, tijdens de tweede coronagolf, hoeft er niet meer afgeschaald te worden. De richtlijnen van de GGD zijn een stuk duidelijker en ViVa! Zorggroep heeft een eigen teststraat voor zorgmedewerkers”, aldus een opgeluchte Mandy die haar cliënten weer de aandacht kan geven die ze verdienen na deze lastige tijd.

Tekst: Margreeth Anema, foto aangeleverd

Foto aangeleverd

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *